Kegyelmi
állapotok
-a
Férj három története-
1.
(Charles Bovary én vagyok)
A Férj nekilökte a nőt a présház falának. Egészen a pincétől
követte az imbolygó lépteit, azt azonban, hogy a válla meg-megrándul, csak az
utcai lámpa fénykörébe érve vette észre. A zene túl hangosan dübörgött ahhoz,
hogy a szipogását meghallja. A ház előtt érte utol. A vállánál ragadta meg, és
a felé forduló, nedves arctól azt kérdezte:
- Miért sírsz? – A kezével szorosan fogta a csupaszon
hagyott vállat, kicsit belé is kapaszkodott, a lépcsőn megtántorodott, ahogy az
utolsó feles felduzzasztotta ereiben a vért. A nő sírástól és pálinkától
kivörösödött szeme felcsillant egy pillanatra a váratlan érintéstől, de ez a
meglepődés keltette fény ki is hunyt rögtön, ahogy a Férj szemébe nézett.
Lehunyta fekete szempilláit és elcsukló hangon kisvártatva azt felelte:
- De hát annyira szeretem… - Ettől a kinyilatkoztatástól
újra felbugyogott benne a fájdalom kis patakja, és felnyögve megint sírni
kezdett. A Férj nézte egy darabig a nő tehetetlenségét, majd azzal a kezével,
amivel a vállát fogta eddig, szelíden, de mégis valamiféle indokolatlan határozottsággal
a falhoz lökte. A nő szájából- ami az önfeledt sírástól szintén ki volt
vörösödve és kissé felduzzadva- egy kis nyál csordult ki. A lökéstől ez a száj
hirtelen megrándult, mint egy giliszta, amelyet kettévágnak. A nő kinyújtotta a
karját, összemarkolt egy darabot a Férj mellkasán a pólóból, majd a fejét a
Férj bal mellébe fúrta, és tovább nyöszörgött így meghajolva. A Férj teljes erejéből
a falhoz préselte, megragadta a combját, és ugyanazzal a szelíd, ellentmondást
nem tűrő határozottsággal odanyomta a nyirkos, sima házfalnak, mint amellyel
ezt a egész nőt eddig irányította. Az ujjaival félresodorta a bugyit, és a
csiklót kereste. Aznap is, ahogy egész héten minden nap forróság volt,
gőzölgött a balatoni táj mint egy tányér leves,
az emberről patakokban folyt az izzadtság, ami a nap végére a bőrön
ragacsossá vált, ahogy a porral összekeveredett. Ragacsos volt, és lüktetni
kezdett az érintésre a csikló, a kapkodó, gyors mozdulatoktól egyre nedvesebb
lett a Férj keze. A punci is könnyezett: csurom nedvesség volt akkor éjjel ez a
nő. Nagyon furcsán szedte a levegőt, ahogy a Férj egyre mélyebbre és
ütemesebben tolta fel-le benne a farkát, ekkor már régen nem tudta abbahagyni a
sírást. Csuklani kezdett, hosszan csuklott már az órák óta tartó sírástól,
sípolva szedte a levegőt, mint gyerekkorában, ha nagyon belemelegedett a
hisztibe, és annyira belehajszolta magát, hogy pár pillanatra maga is elhitte,
hogy ez az aritmiás lélegzés a rendjénvaló. A haja kibomlott, hosszú szálak
tapadtak belőle a Férj karjára, a többi pedig az ütemes mozgásuktól ott
repkedett félrebicsaklott feje körül. Ha volt valaki a kihalt utcán ezekben a
percekben, aki látta volna őket, azt hitte volna, hogy ezek ketten a
megelevendett dans macabre itt a badacsonyi pincék között. A félhalott lány és
az utolsó Vőlegény. Nagyon halk és éles, madárszerű hangot adott ki magából a
nő, ahogy elélvezett: szinte elvegyült a hajnali rigók őrült csivitelése
között. Kis idő múlva a nő azt kérdezte a Férjtől:
- Van zsepid?
A házzal szemben, a keleti lankák felől lassan följött a
nap.
2. (Patchwork)
Mert ebben a kapcsolatban sokáig nem csak ketten voltunk. A
Szőke, én, és Lenn, a régi nője a tudat alatt, aki néha nagyon is tudatosan
megjelent fenn, a színen. Vagy ahogy Lóskai mondogatta: Lenn megint előjött a
fagyasztóból. Tél volt, amikor először előmászott. Nem tudtam sokáig, de a
közelünkben élt. Sétáltam a ligetben, Lennre gondoltam, ahogy előmászik,
felmelegszik a színen, vagy hát, bemelegszik, mint egy színpadi lámpa, és
lassan elmúltak a belső szerveim. Én voltam a színpad, szinte kértem Szőkét,
játszanak Lennel ezt-azt rajtam, fogócskázzanak, évődjenek, verekedjenek, ahogy
régen. Különféle darabokat írtam nekik, banális kis hülyeségeket.
Barcelonai
nyár
– színmű 4 részben-
I.szín
A
színpad közepén egy kissé lestrapált piros kanapé, egy fiatal, jóképű, tejfölszőke
hajú férfi fekszik rajta. A kanapé körül szétdobált holmik: zoknik, üres és
félig kiürült cigisdobozok, hamutál, szétnyitogatott könyvek, sörösdobozok. Egy
piros-fehér utazótáska becsukva.
Szőke:
(a közönség felé) Leszerveztem. Eljön. Négy nap, négy éjszaka. Megőrjít ez a
nő, de valamiért megbízom benne. Apuka! Adja hozzám feleségül a lányát! Már az maga a
mennyország, amikor beléhatolok.
Felkel,
rágyújt, felteszi a napszemüvegét. Felveszi a táskáját, sietve távozik.
II.szín
Zsúfolt
tengerpart, kordélután.
Lennen csak egy fürdőbugyi van, hanyatt fekszik. Szőke
mellette a homokban: fényképeket készít róla, a lábujjairól, az eperszínű
mellbimbójáról, az elkenődött szemfestékéről. Mindről közelit, feldarabolja a testét.
Otthon majd mappába rendezgeti ezeket a képeket, dátum szerint, napra pontosan.
Előhívat egyet-kettőt, és olyan aranyozott keretbe teszi őket, mint a
szentképeket szokás. Nem meri kitenni a falra, több dobozba temeti majd őket.
Lenn:
Ne fotózz már ennyit!
Szőke:
Nyugi már, olyan szép a cicid, nem szeretkezünk itt? (megmarkolja a farkát)
Lenn
(nevet) Itt, mindenki előtt? Csak ha bekensz előtte naptejjel. Mindenhol!
Szőke
(bekeni) Lenn, te olyan vagy, mint egy antik szobor, akit sorra megcsodáltak az
istenek, ezért megelevenedett és táncra perdült. Gyere be a vízbe, simogatni
akarlak. (A nő lába közé nyúl)
Lenn:
Na, olyan közönséges vagy, tisztára, mint egy cigány! (Hirtelen felugrik, szájon
csókolja a férfit és beszalad a vízbe.)
A
férfi nézi egy darabig, ahogy eltűnik a tengerben, és arra gondol milyen volt,
amikor először látta meg, ott a hegyesdi bányatóban, ahogy jött kifelé a
habokból. Elszégyelli magát önmaga előtt ettől a hirtelen rátörő érzékenységtől,
és a parti büfé felé indul.
III.
szín
Este,
szálloda.
A férfi az ágyban fekszik, a nő az ablakon kihajolva az utcát
fürkészi. Egy részeg nő valami dalt énekel hangosan spanyolul.
Lenn:
Az a nő lehetne akár az anyám: öreg és bolond, aki túl feltűnő ruhákat hord, és
kacsázva jár, mint valami idétlen fruska. De a legrosszabb az, amikor az utcán leszólít
embereket, kérdéseket tesz fel nekik, és az emberek zavarodottan válaszolnak valamit,
vagy egyszerűen kikerülik: ekkor ő hisztérikusan felröhög. Olyankor megállok és
elfordulok egy kirakat felé. Látom a tükörben az arcomon az ő vonásait.
Szőke:
Olyan formás feneked van, szerintem nincs mitől félned. Lenn, te örökké fiatal
maradsz.
A
nő elfordul az ablakból, leveszi a trikóját, az ágyra dobja, a férfi mellé.
Átöltözik.
Lenn:
Gyere, menjünk ki a Güell parkba, tekerjünk egy cigit, és együnk valamit.
IV.
szín
Güell-park.
Egymással szemközti padon ülnek a félhomályban. Egy félig üres vörösbor van a
férfi kezében. A nő hunyorogva rajzol.
Szőke:
Szeretek veled utazni. Teljesen megváltozol, ha átlépjük az országhatárt. Hagyd
már ott azt a balfaszt és költözzünk össze, ha hazamentünk!
Lenn:
Ne mozgasd a szád, így nem tudlak lerajzolni!
Szőke:
Eladnám a körtéri pecót és vennék egy kisebb házat a hegyen, amiben lenne egy
műterem. Lenne helye a rajzaidnak, mindennap szeretkeznénk, csak ünnepnap
szívnánk, és te fánkot sütnél.
Lenn:
Ricsinek szüksége van rám, értsd meg, még nem állt le teljesen.
Szőke:
Nagy farka van, ugye? Nagyobb, mint az enyém, alig fér be a szádba, igaz? Ha
vele kefélsz, attól élvezel el, ha elképzeled, ahogy titokban megleslek
titeket, és szépen megőrülök.
Lenn
(ingerülten) Erről nem akarok beszélni. Add ide a bort, kérlek.
A
nő iszik, az smsre gondol, amit talán elolvashatott a férfi. Merre jársz most?
Élvezi
ezt a játékot: a sehol sem levést, azt, hogy tulajdonképpen egyik férfi sem
kaphatja meg őt igazán. Kicsit átlibbenni a határon. De mi is az a határ? A függöny,
ahogy a szél hintáztatja a külvilág és a szoba között. A kontúr, ahogy
túlfolyik rajta a sötét tus, ha túl sok bort ivott már és remeg a keze.
Csak semmi kaland!
VálaszTörléspreparababrakabaré!
Törlés